keskiviikko 20. maaliskuuta 2019

Jäästä, merestä ja orkestraatiosta


Kävin katsomassa Jaakko Kuusiston oopperan Jää Kansallisoopperassa. Jää kiinnosti minua tietysti erityisesti saaristoaiheensa takia.  Ooppera olikin hyvin vaikuttava. Meren muodostama uhka loi koko oopperan dramaturgisen jännitteen, jonka kulminaatio oli päähenkilön hukkuminen jäihin. Kyseinen kohtaus oli kaikin tavoin upeasti toteutettu ja  koskettava. Ennen kaikkea se oli erittäin komeaa orkesterimusiikkia.

Kirjoitan omaa teostani Saaristo-oopperan huomattavasti pienemmälle tuotantokoneistolle, ja tulin kieltämättä kateelliseksi Jään isosta jousistosta, muhkeasta lyömäsoitinpatteristosta ja varsinkin vaskisektiosta, jota minulla ei tule olemaan käytettävissä lainkaan. Lähtökohtana on kymmenhenkinen orkesteri (2 viulua, alttoviulu, sello, kontrabasso, huilu, oboe, klarinetti, fagotti ja lyömäsoittimet).  Jokainen muusikko merkitsee lisää kuluja. Laulajienkin suhteen on syytä olla taloudellinen. Jos tuotannossa jostakin syystä on oletettua isompi budjetti, voimme kasvattaa jousiston kokoa. Puhaltajien määrää en uskalla kasvattaa, koska heitä ei voi lisätä tai pudottaa pois rahatilanteen mukaan. Stemma joko on tai ei ole partituurissa.

Haasteena on siis säveltää vivahteikasta ja dramaattista musiikkia pienelle kokoonpanolle. Meri on läsnä myös Keisarin majakassa, mutta sen hengityksen pitää löytyä pienemmillä eleillä kuin Jäässä tai muissa isolle orkesterille sävelletyissä meriaiheisissa teoksissa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti