torstai 27. maaliskuuta 2025

Körsångarna, operans arbetsmyror - oopperan työmuurahaiset valokeilassa

 Henri Savikko, bas

Henri syr enknapp på sin scenkostym.
Henri Savikko studerar klassisk sång vid Åbo konservatorium på musikerlinje. I Kejsarens fyr sjunger han basstämma i kören. Henri är erfaren som körsångare, bl.a. sjunger han i den professionella kammarkören Key Ensemble . Att sjunga relativt krävande körstämmor är alltså bekant för honom, men scenarbete är något nytt.
Kören representerar byfolket i operan och de är på scenen en stor del av operan, även när de inte sjunger. Scenografin, som är designat av operans regissör Isa Kortekangas, baserar sig på några enkla element: två par trappor, spegelbitar och ett långt gastyg. Kören hanterar scenelementen, flyttar trapporna och transformerar tyget från brudslöja till havets vågor. Kören har också dansscener.

Henri berättar, att något nytt som han lärt sig i operan är sättet att kombinera sång och rörelse, att uttrycka sig inte bara med sång utan också kroppsligt. Det har varit roligt och lärorikt att jobba med skickliga musiker. Dessutom gör Henri sin fristående examen i och med att han sjunger i Kejsarens fyr. I praktiken betyder det, että en lärare och en representant från arbetslivet kommer att observera Henri på någon av operaföreställningarna. Vad ska Henri göra i framtiden? Det vet han ännu inte, men Kejsarens fyr har gjort honom mer intresserad av opera än tidigare.

Är du nervös inför premiären? - Alltid lite, men det äet känns tryggt med det här gänget.

Suvi-Tuulia Pajunen, altto

Suvi-Tuulia Pajunen opiskelee neljättä vuotta Turun AMK:n Taideakatemialla musiikkipedagogilinjalla, pääaineenaan klassinen laulu. Keisarin majakassa hän laulaa kuorossa alttostemmaa. Lisäksi hän on valmistanut cover-roolin oopperan Edith-hahmosta. Se tarkoittaa, että hän on opetellut Edithin roolin samoin kuin sen varsinainen solisti Pia Pajala. Musiikin lisäksi hän on saanut harjoitella myös Edithin näyttämötoimintaa. Jos solisti sattuisi sairastumaan, cover tulee näyttämölle hänen tilalleen.

Suvi-Tuulia (kolmas vasemmalta) ja muut kuorolaiset valmiina
tanssimaan Adolph Syvelanin kanssa (Jere Hölttä)
Mitä oopperassa mukanaolo on merkinnyt opinnoille? Suvi-Tuulia kertoo, että neljä viimeistä harjoitteluviikkoa ennen ensi-iltaa ovat olleet niin intensiivisiä, että muut asiat on pitänyt laittaa syrjään. Toisaalta oopperassa laulaminen on antanut vaikka mitä: oma lauluinstrumentti on kehittynyt paljon, kokonaisvaltainen muusikkous on kehittynyt ja on tullut opittua paljon aivan uuden, ennen kuulemattoman musiikkimateriaalin haltuunottamisesta. Kuten Henri, Suvi-Tuuliakin toteaa oppineensa lavatyöskentelyyn kuuluvaa näyttelemistä ja tanssimista. Oopperan tekemisen projektiluonnekin on opettanut paljon, ja kivaa on ollut!

Keisarin majakassa laulaminen on vahvistanut Suvi-Tuulian tunnetta, että tämä on hänen oma alansa. Tulevaisuudessa hän näkee tekevänsä töitä sekä esiintymislavalla että laulunopettajana. 

Jännittääkö ensi-ilta? - Ei jännitä ainakaan vielä. Olemme tehneet ahkerati töitä ja luottoa tekemiseen on kerääntynyt.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti